90 % af de danske SMVʼer har arbejdet med ESG de seneste år. Af disse har omkring halvdelen arbejdet meget eller rigtig meget med området. Det viser en netop offentliggjort undersøgelse fra anset bestyrelsesnetværk. Næsten 60 % af de adspurgte oplever at arbejdet med ESG styrker deres konkurrenceevne.

Det er rigtig gode nyheder, da ESG ikke længere er en “nice-to-have” politik. Både fremtidens kunder og medarbejdere forventer, at virksomheder tager konkret handling samt har en gennemsigtig og autentisk tilgang til miljø, social ansvarlighed og god ledelse.

Det store spørgsmål er nu også, hvordan man som SMV får kommunikeret sin ESG-politik og de resultater, man skaber. Her viser min erfaring, at mange går lidt i stå, og dermed ikke får den fortjente effekt i forhold til nuværende samt potentielle kunder og medarbejdere.

Mange vælger således fortsat at holde sig tilbage med at fortælle højt om deres bæredygtige indsatser og sociale ansvar. De frygter at blive anklaget for greenwashing og hængt ud offentligt.

Derfor vil jeg anbefale…
Luk op til maskinrummet, fortæl om jeres proces – herunder udfordringerne – og inddrag jeres storytelling.
De bæredygtige og sociale initiativer samt kommunikationen af dem skal ikke være projekter afkoblet fra kerneforretningen. De skal underbygges af virksomhedens storytelling, være en naturlig del af virksomhedens DNA og helst også kommunikeres af medarbejderne. Det er dem, der gør forskellen i det daglige.

Mange bække små…
ESG-kommunikation handler ikke kun om de resultater, I skaber. Vis også når det er svært. Fortæl om de mange små step på vejen. Det underbygger jeres ESG-profil og opbygger troværdighed.

Husk også..
Hos mange SMV’er er flere af tankerne bag ESG ofte ikke nye. Ordentlighed, samfundssind og socialt ansvar har i mange år været en del af kulturen og den måde, der drives virksomhed på.

Sig det højt <3