Test disse fem steps til arbejdet med jeres omdømme
De fleste ved det. Det rigtige og velkommunikerede omdømme har en stor betydning for succes og afsætning af produkter og ydelser. Ikke alle vælger at agere på det. Erfaringen viser, at hos mange SMV’er skyldes det manglende tid eller interesse samt konkret viden om, hvordan det gribes an.
Her følger fem steps, som kan give jer noget at arbejde videre med:
Step 1 – Erkendelsen
Hvornår har I sidst tænkt over:
Hvad er jeres virksomhed kendt for i jeres branche?
Holder det stik med jeres mål og ønsker?
Step 2 – Fundamentet
Kendskabet til jeres virksomhed og kompetencer bør ikke bero på tilfældigheder og flagre i vinden. Derfor er det en forudsætning, at I arbejder kontinuerligt og vedholdende med omdømmet.
Jeg får af og til spørgsmålet:
Hvad er det rigtige omdømme?
.. og svarer:
Det handler i bund og grund om det, som er grundlaget for jeres virksomheds eksistens. Hvor er det, I gør en forskel for kunderne og hvordan?
Step 3 – Processen
Opbygning og vedligeholdelse af det ønskede omdømme kommer ikke af sig selv. Det starter med jeres overordnede strategi, som underbygges af velovervejede handlinger, der kan kommunikeres til alle interessenter i virksomheden. Hverken strategi eller handling skal opfindes til lejligheden.
Alt skal være del af dagligdagen og kulturen samt den overordnede styring af virksomheden, vækstplaner, medarbejderrekruttering, salgsstrategier og meget mere.
Step 4 – Brug kommunikationen aktivt
I den proces er troværdighed og vedholdende kommunikation vigtige parametre. Virksomhedens interessenter skal vide, hvad I står for, og hvordan det gør en forskel for dem – gerne kommunikeret gennem de handlinger, I har sat i værk for at opnå jeres målsætninger.
Step 5 – Opbyg troværdighed og synlighed
Det giver troværdighed, styrke og synlighed, som er vigtige elementer i arbejdet med jeres ønskede omdømme. Effekten vil være tydelig i forhold til potentielle og nuværende kunder og medarbejdere. Det skaber fundamentet for jeres fremtidige succes, når de ved hvem I er og ikke mindst, hvad de kan forvente hos jer.
Fra XS til XL
Arbejdet med branding og omdømme findes i alle størrelser. Det handler i bund og grund om ikke at gøre det mere kompliceret, end der er brug for.
Med disse fem råd ønsker jeg at give jer et hurtigt overblik over, hvordan det kan gribes an. Så bestemmer I om XS, XL eller noget midt i mellem, er det rigtige for jer.
God arbejdslyst.