Tillid bygger på relationer mellem mennesker – og de fleste vil nikke genkendende til, at de stoler mere på andre mennesker fx i netværket end på et budskab fra en virksomhed.

Tiltrækning af medarbejdere ofte er på agendaen hos direktionen og bestyrelsen i rigtig mange virksomheder. Dette sammenholdt med, at ledigheden i Danmark er meget lav og kampen om nye medarbejdere er intensiveret …

…får mig til at spørge dig 😊

Arbejder I med medarbejderambassadører?

Kommunikation på de digitale medier via medarbejderambassadører kan give dine budskaber mere troværdighed, få flere til at søge job hos dig og udvide rækkevidden af jeres opslag betydeligt.

Employee advocacy er det moderne udtryk for at systematisere arbejdet med sociale medier gennem medarbejderne. Det handler om at skabe digitale ambassadører for din virksomhed.

For at komme godt i gang med et medarbejderambassadør-program er det en god idé at være helt åben om baggrunden for arbejdet.

Fortæl medarbejderne
* hvorfor du ønsker, at de tager del i programmet
* hvad fordelene er for dem
* hvilken værdi deres engagement skaber for deres arbejdsplads.

Samtidig bør SoMe-indsats indgå som en naturlig del af kommunikationspolitikken, så alle kender retningslinjerne. Og du kan med fordel tilbyde medarbejderambassadørerne løbende uddannelse i brugen af SoMe – og dertil eventuelt en gulerod for resultatet.

Undersøgelser viser, at der er otte gange så meget engagement på indhold delt af dine medarbejdere, som på indhold delt af din virksomhed. I en rapport fra Infomedia anføres desuden, at blot 3 % af brugerne på LinkedIn deler indhold om den virksomhed, de er ansatte i. Samtidig står disse opslag i gennemsnit for 30 % af det totale engagement, som virksomheden får.

Sæt medarbejderambassadører på agendaen i din virksomhed. Det er muligt at starte i det små og opnå en relativ stor effekt.