Julen er hjerternes fest og en af mine yndlingstider på året. Det er også en anledning til at gøre status over året som gik. En stor tak til mine kunder og øvrige samarbejdspartnere for positivt og handlingsorienteret samarbejde i 2021, hvor vi også så nye muligheder.
I år fik CSR og ordentlighed særlige roller. Vi har alle oplevet, hvor galt det kan gå, når ordentligheden ikke er på plads. Det gælder både i den enkelte virksomhed – og i det større (politiske) perspektiv.
Et budskab kan i dag nå landet og sågar jorden rundt på et splitsekund. Det er der mange fantastiske fordele ved. Men det forpligter også.
Vi skal tænke os om, være ordentlige og turde gøre en forskel. Som virksomhed handler om at være ærlige og turde stå på mål for det, man tror på og kan – og lade medarbejdere og kunder være med til at fortælle historierne, fordi det også har en betydning og er vedkommende for dem.
Det gælder også, når vi taler CSR, som i høj grad er kommet på dagsordenen hos mange SMV’er. Tankerne bag er ofte ikke nye hos dem. Ordentlighed, samfundssind og socialt ansvar har i mange år ofte været del af kulturen og den måde, de driver virksomhed på. Nu har flere valgt at tage det et skridt videre ved at udarbejde en egentlig CSR-politik. Det forpligter endnu mere. I den proces er det ordentlige også et vigtigt element.
De bæredygtige og sociale initiativer og kommunikationen af dem må ikke blive prestigeprojekter afkoblet fra kerneforretningen. De skal bakke op om værdigrundlag, være en naturlig del af virksomhedens DNA og helst kommunikeres af medarbejderne. Det er dem, der kan gøre forskellen i det daglige. Samtidig skal vi hjælpe kunden med at gøre de mere bæredygtige valg til de lette valg. Det er ikke altid lige nemt – men vi kan hele tiden øve os i at gøre det endnu bedre – også når det gælder kommunikationen.
Jeg glæder mig til det nye år og alle de spændende opgaver, som er i pipelinen – også til dem, jeg slet ikke kender endnu.
Rigtig glædelig jul og godt nytår