Coronakrisen satte en tyk streg under, at vi sagtens kan finde alternative måder at brande vores virksomheder på, når vi skal. De sociale medier har været holdepunktet for mange virksomheder i størstedelen af 2020 og fortsat i 2021, hvor de fleste ting fortsat foregår online.
Der skal ikke herske nogen tvivl om, at mange har haft behov og brug for at komme ud og se deres kunder i øjnene fysisk efter et år med adskillige Teams og Zoom møder, men udviklingen i første halvår af 2021 peger i den grad også imod, at virksomhederne bliver mere og mere digitale og at flere og flere ting foregår online.
Social commerce er fremtiden
Der er sat skub i udviklingen af social commerce. Denne udvikling blev yderligere forstærket under Coronapandemien, da det i perioder ikke var muligt at møde kunderne fysisk. Det har sociale medier som Instagram, TikTok og Facebook i den grad taget til sig, og integrering af salgskanaler direkte via de sociale medier skaber derfor en markant konkurrencemæssig fordel for de virksomheder der benytter sig af det.
Nogle af virksomhederne har også gjort det muligt at se en video af, hvordan produktionen foregår fra start til slut, og man kan samtidig få et indtryk af, hvilken type virksomhed man handler med, når man møder personerne ”face-to-face” via video content inden, man vælger sin leverandør.
Ovenstående er også relevant for SMV-virksomheder, og virksomhederne skal drage nytte af social commerce i fremtiden, hvis de vil følge med udviklingen. Tid er penge – og tid er derfor blevet en afgørende faktor for, hvordan vi prioriterer vores arbejdsdage og ressourcer. Virksomhederne skal indstille sig på at optimere og udvikle deres social commerce, så kunderne også her har mulighed for at møde deres virksomhed ”face-to-face”. Herigennem kan det undgås, at kunderne fravælger produktet, fordi SMV-virksomheden ligger i Danmark og kunden eller kundens virksomhed befinder sig i Tyskland. Det skal være muligt at mærke personlighed og engagement på afstand, og her er video content bl.a. et vigtigt punkt at få på dagsordenen.
Det ”professionelle” medie
Mange SMV’er anvender især LinkedIn som deres primære sociale medie, når de skal nå ud til deres kunder. LinkedIn ses af mange, som det mest ”professionelle” medie, som specielt er egnet til promovering af virksomheder samt personer, som gerne vil brande sig selv og deres forretningsmæssige kompetencer. Her skal SMV’erne have mere fokus på sidstnævnte – nemlig at kunderne skal have mulighed for at møde personerne bag og føle, at de kan opnå en vis grad af kendskab til dem og virksomheden, blot ved at se dem i en video eller på et billede. Man kan stille sig selv spørgsmålet: Hvad fanger egentlig blikket, når vi scroller ned over vores nyhedsfeed på LinkedIn? Det er jo ikke de lange tekster – nej det er ofte det visuelle ved opslaget.
Samtidig kan SMV’erne gennem denne form for branding også gøre kunderne opmærksomme på, hvad der gør deres produkter unikke. Måske har de bæredygtig produktion? Måske har virksomheden altid taget socialt ansvar og bl.a. ansat socialt udsatte? Eller også er de kendt for at anvende en helt speciel form for maskine, som de selv har udviklet? Mulighederne er mange, og kan være afgørende, når kunderne skal vælge leverandør eller samarbejdspartner.
Det ene udelukker ikke det andet, og derfor kan og skal SMV’erne i fremtiden også se andre veje end LinkedIn, når vi taler markedsføring på de sociale medier. Facebook og Instagram lever af sponsorerede annoncer, og her skal SMV’erne tage en bid af kagen og gøre opmærksom på sig selv. Det bliver ikke opfattet uprofessionelt – tværtimod så viser det, at man følger med i, hvad der rører sig, hvis man udvider sin horisont og agerer i forhold til udviklingen. SMV’erne behøver ikke have en profil på medierne, men kan gøre brug af sponsorerede opslag, som linker til deres hjemmeside, eller fortæller om et tiltag, de netop har gang i her og nu. Opslaget skal fange kunderne og skabe et behov for at kunden vil vide mere om virksomheden – uanset alder.
Hav professionel influencing som en del af værktøjskassen
Influencernes relevans som marketingkanal vil næppe komme til at dale med det første, fordi stort set alting foregår online i 2021. I dag kender vi de fleste influencere fra sociale medier som Instagram og Facebook, hvor de promoverer sig selv og anbefaler nogle brands og produkter, som deres mere end 100.000 følgere, derfor vil have fingrene i. Derfor er influencer-marketing en vigtig del af marketingværktøjskassen – også hos SMV-virksomheder, som med stor fordel kan anvende influencing.
En influencer behøver således ikke være en kendt person eller have et vist antal følgere – nej det kan også være dine tidligere/nuværende kunder – som fremstår troværdige mod din virksomhed og jeres løsninger. Når dine kunder ser en person, de opfatter som troværdig og som anvender dine løsninger, så vil potentielt nye kunder være lettere at influere og dermed vil det være lettere at skabe en connection, så de potentielt kan starte et samarbejde med dig og din virksomhed. Derfor skal den måde, influencing opfattes på, nytænkes, for det kan sagtens passe ind hos SMV’erne, og det skal gøres mere ”normalt”, at vi ser sponsorerede opslag på platforme som Instagram og Facebook fra netop disse virksomheder. Det giver SMV’erne en chance for også her at ramme målgruppen med deres budskaber. Det kan også ses i rekrutteringsøjemed.
Følg med tiden – det betaler sig på den lange bane
Derfor vil jeg til sidst understrege, at man altså ikke bliver opfattet som uprofessionel, fordi man eksempelvis brander sig via social commerce og anvender influencere som en del af sin marketing-strategi som SMV-virksomhed. Tværtimod. Du vil blive opfattet som nutidig og som en, der har styr på trends og udvikling inden for digital markedsføring. Og ved du hvad? I sidste ende vil det kun komme dig og din virksomhed til gode og skabe værdi – både for jer og jeres kunder.
Af: Digital marketingkonsulent, Line Bjerrehus