Vi begynder at se ind i en ny tid, nu Danmark åbner igen. Nedlukningen har været en udfordring og en hård omgang for rigtig mange. Der er samtidig tegn på, at vi tager nye rutiner med videre. De seneste måneder har lært mange virksomheder og medarbejdere, at det som først var en nødvendighed – hjemmearbejde og online møder – har givet en bedre samt mere fleksibel og effektiv dagligdag. Det bliver fremover et aktivt tilvalg for mange.

Det vi ikke ved endnu er, hvordan det udfordrer værdier og kultur i den enkelte virksomhed og det særlige, som holder en virksomhed sammen. Den nye hverdag stiller derfor store krav til den interne kommunikation og til, at den enkelte er synlig og til stede – også når tingene foregår online. Som leder, ejer og direktør skal der tænkes i nye retninger for at sikre nærvær og involvering på distancen, så alle fortsat er medspillere og ikke bliver solister.

De sidste måneder har om noget vist os, at fantasien har meget vide grænser. Lad os også bringe dem i spil, når det handler om fremtidens interne kommunikation. Der vil altid vil være behov for nærvær, involvering og at have hjertet med på arbejde.