Der er brug for nærvær – også på distancen.
Lad dine medarbejdere, som er sendt hjem, fortsat er på arbejde, hjemmearbejdende eller noget helt fjerde, vide, at de stadig er en værdifuld del af holdet. Giv dem løbende information om, hvordan det går deres arbejdsplads, hvad dine planer for den kommende tid er – og ikke mindst, at der fortsat er plads og brug for dem, selv om de er hjemme.

Vi kan alle lære noget af klasselæreren til en 1. klasse i den lille by Alslev nær min fødeby Varde. Hun kører en ugentlig tur rundt til sine elever og vinker fra bilen og stopper og snakker lidt med dem. Netop for, at de fortsat skal føle sig som en del af fællesskabet i klassen, og for at de skal vide, hun savner dem og glæder sig til at se dem igen. Det giver tryghed og selvværd – og motivation til hjemmearbejdet.

Ligeledes har denne krise sat en tyk streg under, at der er brug for stærke, synlige og modige ledere, der hellere kommunikerer for meget end for lidt. Det viser både Mette Frederiksen, Søren Brostrøm og Thorkild Fogde os. Vi har brug for nogen, som tør stille sig op og trænger klart og tydeligt igennem – som viser vejen.

Derfor bør en tydelige og klar intern kommunikation i endnu højere grad være på den aktuelle dagsorden hos den enkelte leder/direktør, så dit hold er klar, når hjulene igen kører for fuld kraft.
Vær synlig og tilstede, hold møder online, send en ekstra mail, ring lidt mere eller lav en kort videohilsen til dine hjemsendte medarbejdere. Coronakrisen har vist os, at fantasien i denne krisetid har meget få grænser. Det vil jeg tro også gælder den interne kommunikation til dine medarbejdere, for at de fortsat skal føle sig som en del af dit hold.