Flere og flere virksomheder vælger at bruge sociale medier som Facebook og LinkedIn til Employer Branding og ikke mindst rekruttering af nye medarbejdere.
Tendensen er således, at virksomhederne henvender sig direkte til potentielle kandidater gennem de sociale medier. Her er der også mulighed for at kommunikere til de kandidater, som ikke direkte er i markedet for et nyt job, men måske kan flyttes med det rette tilbud.
Virksomheden kan både kommunikere direkte om konkrete ledige jobs og fortælle om, hvilke spændende opgaver de løser. Virksomhedens egne medarbejdere kan være med til at brande virksomheden gennem artikler om deres oplevelse af arbejdspladsen.
Det stiller nye krav til samarbejdet mellem kommunikation og HR. Kommunikationsafdelingen har i mange virksomheder gennem flere år haft et tæt samarbejde med HR, da virksomhedernes interne og eksterne kommunikation hænger tæt sammen med Employer Branding, men nu involveres kommunikationsfolkene mere direkte i rekrutteringen.
Langt sejt træk
Det er imidlertid vigtigt at huske, at arbejdet på de sociale medier ikke kan forceres. Det er et langt sejt træk at få opbygget en solid base af ”følgere” og få kommunikeret vedholdende. Samtidig skal man være indstillet på at blive set efter i sømmene, da konkurrencen om de dygtige kandidater konstant skærpes.
Gennemtænkt strategi
Det er derfor endnu en god grund til at have en præcis og gennemtænkt strategi for virksomhedens kommunikation herunder brugen af de sociale medier. Målgrupperne er mange, og der skal kommunikeres vedkommende til dem alle.