Kampagnen ”No til finanskrisen” gav Nonbye omtale i tv-nyhedernes bedste sendetid og helsider i en lang række danske dagblade. Ligesom kampagnen gav genlyd i medier i Tyskland, Schweiz, Norge, Sverige, Island. Og ikke mindst England, hvor Financial Times bragte historien.

Samtidig fik Nonbye på under to uger mere end 10.000 medlemmer på deres Facebook-gruppe, hvorfra brugerne via et link til Nonbyes hjemmeside, kunne rekvirere gratis mærkater og dermed sprede det gode budskab. Nonbye, der i mange år havde lavet af at skabe synlighed for andre blev nu selv synlige.

Klipper krisen ud
”Vi havde i et stykke tid gået og talt om, hvor meget finanskrisen egentlig fyldte: til møder, i frokostpausen, i hjørnerne. Selvfølgelig var den reel nok. Det kunne vi mærke på kunder og samarbejdspartnere. Venner og naboer. Men den megen omtale gav en negativ og afventende stemning. Derfor opsatte vi en række regler, der skulle få positiviteten tilbage i virksomheden. Den mest omtalte var, at vi hver morgen klippede alle artikler, der handlede om finanskrisen ud af aviserne. De blev så lagt i en kasse, som medarbejderne kunne låne efter fyraften.

Den og de andre handlinger har givet masser af positiv feedback fra både medarbejdere, kunder, forretningsforbindelser og ganske almindelige mennesker,” fortæller adm. direktør Lars Nonbye.

Tænk positiv i krisetider
Mere end 4.000 danskere har rekvireret mærkater. Og aktiviteten har givet anledning til stor debat på gruppen, hvor brugerne hver især havde deres historie at fortælle om finanskrisens negative sider. Alle var dog enige om at Nonbye havde fat i noget rigtigt: Tænk positivt også i krisetider. Lad ikke krisen gøre os defensive.

Kendskab som sidegevinst
”Initiativet viser, at har man noget på hjerte og gør holdning til handling, så spredes budskabet hurtigt og effektivt. At kendskabet til Nonbye er løftet mærkbart ser vi som en sidegevinst, for det var ikke det, der var det væsentlig. Det handlede om at sende et signal til kunder og medarbejdere om, at vi – så længe det kunne lade sig gøre – ville være positive, proaktive og aktiv modvirke negativ stemning,” siger marketingchef Jan Graus Sørensen